الإعلام التربوي بالمرحلة الجامعية ودوره في التوعية بمخاطر التطرف الفکري

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الإعلام التربوي بکلية التربية النوعية – جامعة المنصورة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على دور الإعلام التربوي بالمرحلة الجامعية في التوعية بمخاطر التطرف الفکري، مُتَخِذةً من جامعة الحدود الشمالية بعرعر بالمملکة العربية السعودية نموذجاً للدراسة، وتعد هذه الدراسة وصفية تحليلية، حيث اعتمدت على استخدام منهج المسح الاجتماعي من خلال العينة، من خلال عينة من الطلبة يقدر عددها (500) طالباً وطالبة موزعين على مختلف کليات الجامعة، وعينة من أعضاء هيئة التدريس قوامها (50) عضواً وعضوة، موزعين أيضًا على مختلف کليات الجامعة، کما استخدمت أداة الاستبيان لجمع البيانات من عينة الدراسة والإجابة على تساؤلاتها.
وتوصلت الدراسة إلى العديد من النتائج ومن أهمها: أن وسائل الإعلام التربوي متواجدة بصورة کبيرة بالمحيط الجامعي إلا أنها تعمل بشکل منفرد ولا تجمعها مظلة واحدة في العمل على تحقيق أهدافها، وأن المشارکة في أنشطة الإعلام التربوي بالجامعة من قبل الطلاب وأعضاء هيئة التدريس لا ترقى إلى المستوى الذي يجب أن تکون عليه، وأن الإعلام التربوي يسعى فعلياً إلى التوعية بمخاطر التطرف الفکري إلا أنه لا يصل إلى قدر کبير من الطلاب ويظل تأثيره أقل مما يجب أن يکون عليه، وأن من أهم المعوقات التي تواجه الإعلام التربوي بالمرحلة الجامعية في القيام بدوره هو عدم وجود وحدة مستقلة للإعلام التربوي وأن أنشطته تُمارس بصورة متفرقة بين مختلف الکليات بالجامعة، ومن أهم توصيات الدراسة: ضرورة الاهتمام بإنشاء وحدة متخصصة لإدارة الإعلام التربوي بالجامعة وإسناد تلک الأدوار إلى المتخصصين في ذلک المجال وإفساح المجال بصورة أوسع للطلاب في للمشارکة في أنشطة الإعلام التربوي بالمرحلة الجامعية.
 
 
Educational media at the university level and its role in raising awareness of the dangers of intellectual extremism: an applied study on the Northern Border University
Abstract
The study aimed to identify the role of educational media at the university level in raising awareness of the dangers of intellectual extremism, taken from the Northern Border University in Arar , Saudi Arabia as a model for the study, and this study is descriptive and analytical, as it relied on using the social survey method through the sample, through a sample of students It is estimated that there are (500) male and female students distributed among the various colleges of the university, and a sample of faculty members consisting of (50) members and members, also distributed among the various colleges of the university. The questionnaire tool was also used as a tool to collect data from the study sample and answer its questions.
The study reached many results, the most important of which is that the educational media are present in a large way in the university environment, but they work individually and do not collect a single umbrella in working to achieve their goals, and that participation in educational media activities at the university by students and faculty members does not Rise to the level that it should be, and that educational media actually seeks to raise awareness of the dangers of intellectual extremism, but it does not reach a large number of students and its impact remains less than it should be, And that one of the most important obstacles facing educational media at the university level in carrying out its role is the lack of an independent educational media unit and that its activities are practiced sporadically among the various colleges at the university., and the most important recommendations of the study: the need to pay attention to establishing a specialized unit for educational media management at the university and assign those roles to specialists in that field and make the field wider for students to participate in Educational media activities at the university level.

الكلمات الرئيسية