قياس وتقويم برامج إدارة العلاقات العامة في حاضنات ومسرعات الأعمال في الجامعات السعودية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ الإعلام والعلاقات العامة المساعد في قسم العلاقات العامة-کلية الاتصال والإعلام-جامعة الملک عبدالعزيز

2 باحث دراسات عليا في قسم العلاقات العامة -کلية الاتصال والإعلام-جامعة الملک عبدالعزيز، وعضو هيئة التدريس في کلية الآداب -جامعة جازان -السعودية.

المستخلص

استهدفت الدراسة فهم قياس وتقويم برامج العلاقات العامة في حاضنات ومسرعات الأعمال في الجامعات السعودية لما تمثله من وزن کبير في ظل برامج التحول الوطني السعودي وعملية دعم التحول التي تعيشها الجامعات السعودية وذلک فيما يتعلق بدعم الموارد المالية وتنميتها من أجل تحقيق الاستدامة والتوازن المالي وتحويل الابتکارات والأفکار الإبداعية الى خدمات ومنتجات، ودعم عملية التطوير المستمرة داخل هذه الحاضنات والمسرعات من أجل الوصول إلى الأهداف المطلوبة.
واستخدم الباحثين في هذه الدراسة المنهج الکمي لملائمته لموضوع الدراسة، وتکونت عينة الدراسة من (200) مفردة من منسوبين إدارات العلاقات العامة في الجامعات السعودية من ( ممارسي ، مدراء ، مستشارين)، في 22 جامعة سعودية من أصل 26 جامعة وتوصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج : ارتباط إدارات العلاقات العامة في الجامعات السعودية بالإدارة التنفيذية في الهيکل التنظيمي، ضعف البرامج التدريبية المقدمة لمنسوبي ادارة العلاقات العامة ، تسهم إدارة العلاقات العامة في حاضنات ومسرعات الأعمال في الجامعات السعودية في صناعة المحتوى الإعلامي وإدارة حسابات التواصل الاجتماعي الخاصة بالحاضنات والمسرعات في الجامعات السعودية.
 
Measuring and Evaluating Public Relations Management Programs in Business Incubators and Accelerators in Saudi Universities
By: Dr-Bandar Aljaid
Ahmed Khobrany
Abstract:
The study designed to understand the measurement and evaluation of public relations programs in business incubators and accelerators in Saudi universities due to the great weight they represent in light of the Saudi national transformation programs and the transformation support process that Saudi universities are experiencing in terms of supporting and developing financial resources in order to achieve sustainability and financial balance and transfer innovations and creative ideas. To services and products, and to support the continuous development process within these incubators and accelerators to reach the required goals.
In this study the researchers used the quantitative approach to suit the concentration of the study, and the study sample consisted of (200) individuals from public relations departments in Saudi universities (practitioners, managers, and consultants), in 22 Saudi universities out of 26 universities, and the study reached a set of results: the association of public relations departments in Saudi universities to the executive management in the organizational structure, weakness of the training programs offered to employees of the public relations departments, the public relations departments in business incubators and accelerators in Saudi universities contribute to the media content industry and the management of social media accounts for incubators and accelerators in Saudi universities.
Key words: public relations - Business Incubators and Accelerators - Entrepreneurship < /p>


 

الكلمات الرئيسية