حملات التسويق الرقمي للأجهزة الحکومية ودورها في دعم خطط التنمية المستدامة لدى الشباب السعودي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ بقسم العلاقات العامة بکلية الإتصال والإعلام - جامعة الملک عبد العزيز

المستخلص

سعت الدراسة إلى تحقيق هدف رئيس يتمثل في دور حملات التسويق الرقمي للأجهزة الحکومية في دعم خطط التنمية المستدامة لدى الشباب السعودى، والکشف عن مستوى واقعية تلک الحملات ودرجة الثقة بها، واستندت الدراسة في بناء متغيراتها وتفسير نتائجها على نظرية الاتصال الحواري، وکذلک نموذج کرة الممرات، کما تم توظيف منهج المسح، وفى إطاره تم مسح عينة قوامها 400 مفردة من الشباب السعودي من المستويات العمرية والتعليمية المختلفة، وتم توظيف أداة الاستبيان لمعرفة آرائهم في تلک الحملات، وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج مهمة منها: مدى ثقة المبحوثين بالمضمون الذي تقدمه الحملات التسويقية عن خطط التنمية المستدامة، ويعتبر تأثر الأفراد بمضمون الحملات التسويقية الرقمية نقطة هامة للوصول إلى استيعاب أفکار ومعلومات منها مدى کفاءة العاملين بالأجهزة الحکومية ومدى حرصهم على إيصال خطط التنمية المستدامة للمجتمع ککل.
Digital marketing campaigns for government agencies and their role in supporting sustainable development plans for Saudi youth
Abstract
The study sought to achieve a major goal represented in the role of digital marketing campaigns for government agencies in supporting sustainable development plans for Saudi youth, and to reveal the level of realism of these campaigns and the degree of confidence in them, The study was based on building its variables and interpreting its results on the theory of dialogue communication, as well as the arcade ball model, and the survey method was used, and within its framework a sample of 400 individuals of Saudi youth of different age and educational levels was surveyed, and a questionnaire tool was used to find out their opinions in those campaigns, The study reached several important results, including: The extent of respondents 'confidence in the content provided by marketing campaigns on sustainable development plans, and the individuals' influence over the content of digital marketing campaigns is an important point to gain access to ideas and information, including the efficiency of employees in government agencies and their keenness to communicate sustainable development plans to society as a whole.
Key words: Digital marketing campaigns - government agencies -Youth - Saudi Youth - Sustainable development plans
 

الكلمات الرئيسية