اتجاهات طلاب العلاقات العامة والإعلان نحو التعليم الإلکتروني:

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس بقسم الإعلام بکلية الآداب، جامعة طنطا.

المستخلص

حاولت الدراسة التعرف على اتجاهات الطلاب نحو استخدام التعليم الإلکتروني  في تدريس مقررات العلاقات العامة والإعلان بالتطبيق على منصة مايکروسوفت تيمز Microsoft Teams، وتم تطبيق الدراسة على جميع طلاب شعبة العلاقات العامة بقسم الإعلام جامعة طنطا بالفرقتين الثالثة والرابعة الذين استخدموا المنصة  بنظام الحصر الشامل (116 طالب وطالبة)، وتم الاعتماد على ثلاثة أدوات لجمع البيانات هي الاستبيان والمقابلات المتعمقة وتحليل المضمون الکيفي لمنصة مايکروسوفت تيمز.
وأوضحت النتائج ارتفاع معدل خبرة المبحوثين في استخدام الانترنت وکثافة استخدامهم لها، وجاء التواصل مع الآخرين، وقضاء وقت الفراغ کأهم دوافعهم لاستخدامها. کما رأى 71.6% منهم أن أفضل طريقة للتعليم هي الدمج بين التعليم التقليدي والإلکتروني (التعليم الهجين)، وکان طلاب الفرقة الثالثة أکثر تفضيلا للتعليم الإلکتروني سواء کطريقة وحيدة للتعليم أو بالمزج بينه وبين التعليم التقليدي؛ فقد اعتمد 67.2% منهم على منصة مايکروسوفت تيمز بدرجة أقل من التعليم التقليدي. وقد استخدم ثلاثة أرباعهم  منصة مايکروسوفت لأول مرة عندما اعتمدتها الجامعة عقب أزمة کورونا في الفصل الدراسي الثاني للعام الجامعي 2019 /2020، وکان الموبايل أهم أدواتهم للدخول إلى المنصة، کما اتضح أن أغلبهم لم يستخدموا أي منصات أو تطبيقات تعليم إلکتروني أخري. کما اتضح ارتفاع مستوى کثافة استخدام الطلاب لمنصة تيمز؛ فثلاثة أرباعهم دخلوا على 4 مقررات فأکثر، کما أن61.2% منهم استخدموا المنصة ساعتين أو أکثر يوميا. وقد زادت المنصة من معدل حضورهم للمحاضرات، وتفاعلهم مع الأساتذة. وقد اتفقت نتائج الدراسة الميدانية مع ما توصلت إليه نتائج دراسة تحليل المضمون الکيفي في أن تصميم منصة مايکروسوفت تيمز يحقق المبدأ الأول من مبادئ النظرية الاتصالية للتعلم وهو سهولة الاستخدام وسهولة الوصول. وتمثلت أهم مزايا المنصة وفقا للطلاب في توفير الوقت والمال الذى يقضية الطالب في الذهاب إلى الکلية، الحصول على المحاضرات والمعلومات في الوقت والمکان المناسبين، کسر حاجز الخجل والانطوائية من خلال الاحتکاک أکثر بالأساتذة والزملاء، تطوير المهارات الاتصالية واستخدام الانترنت، وتمثلت أهم عيوب المنصة في کثرة الأعطال في المنصة، عدم إجادة الأساتذة للتعامل مع الانترنت وانشغالهم معظم وقت المحاضرة بالأمور التقنية، نقص تفاعل الأساتذة مع الطلاب عبر الانترنت، حرمان الطلاب من ممارسة الأنشطة الرياضية والاجتماعية والثقافية في الکلية، وأخيراً عدم إجادة الطلاب التعامل مع الکمبيوتر والانترنت.
ووجدت الدراسة أن الاتجاه العام للطلبة نحو منصة مايکروسوفت تيمز هو اتجاه محايد(88.8% منهم)، بينما بلغت نسبة الاتجاه الإيجابي بين الطلاب (6%)، وفى النهاية فقد کانت نسبة الاتجاه السلبي بينهم (5.2%)، کما أن اتجاهات الطلاب نحو المنصة وکثافة استخدامهم لها لاتتأثر بأي من المتغيرات الديموغرافية أو الشخصية، وذلک باستثناء أن کثافة استخدام الطلاب للمنصة تتأثر بمتغير وحيد فقط وهو متغير القدرة التکنولوجية للطالب. وقد يرجع ضعف الاتجاهات الإيجابية لدى الطلاب لاسيما طلاب الفرقة الرابعة لخوفهم من التعامل الکمبيوتر والتکنولوجيا والانترنت، وليس لوجود سلبيات في المنصة نفسها، وهذا ما ما أکدته نتائج الدراسة في أکثر من موضع: حيث ظهرت حيادية اتجاهات الطلاب نحو منصة مايکروسوفت تيمز، ضعف شدة اتجاه الطلاب نحو الصعوبات التي واجهتهم في استخدام المنصة، وأخيرا تفضيل أغلب الطلاب للتعليم الهجين والدمج بين التعليم التقليدي والإلکتروني کأفضل طريقة للتعليم.
کما ثبتت صحة جميع فروض الدراسة؛ الفرض الأول: توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين دوافع استخدام المبحوثين للإنترنت وبين معدل استخدامهم للإنترنت ومعدل استخدامهم لمنصة مايکروسوفت تيمز. کما اتفقت نتائج الدراسة مع الافتراضات الأساسية لنموذج قبول التکنولوجيا من خلال ثبوت فروض الدراسة من الثاني إلي السادس؛ الفرض الثاني: توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين سهولة الاستخدام المدرکة والاستفادة المدرکة لمنصة مايکروسوفت تيمز من وجهة نظر طلاب العلاقات العامة والإعلان. الفرض الثالث: توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين سهولة الاستخدام المدرکة والنوايا السلوکية لاستخدام منصة مايکروسوفت تيمز من وجهة نظر طلاب العلاقات العامة والإعلان. الفرض الرابع: توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الاستفادة المدرکة لمنصة مايکروسوفت تيمز من وجهة نظر طلاب العلاقات العامة والإعلان والنوايا السلوکية لاستخدامهم المنصة. الفرض الخامس: توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين النوايا السلوکية لاستخدام طلاب العلاقات العامة والإعلان لمنصة مايکروسوفت تيمز واستخدامهم الفعلي للمنصة. الفرض السادس: توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الخبرة السابقة لطلاب العلاقات العامة والإعلان في استخدام منصة مايکروسوفت تيمز واتجاهاتهم نحو المنصة واستخداماتهم الفعلية لها.
وتمثلت أهم مقترحات الطلاب لتحسين تجربة التعليم الإلکتروني بوجه عام وعبر منصة مايکروسوفت تيمز تحديدا في: تدريب الطلاب على التعليم الإلکتروني، تطوير أساليب وطرق التدريس، توفير المحاضرات الالکترونية في الکلية للطلاب الذين لا يستطيعون الدخول للانترنت، تدريب الأساتذة على التعليم الإلکتروني، وأخيراً زيادة التکليفات الدراسية الإلکترونية عبر منصة تميز.


 
Public relations and Advertising Students' Attitudes Towards E-Learning: An Applied study on Microsoft Teams.
Dr. Attiya Mohamed Attiya Maraq.*
* Lecturer in Public Relations and Advertising at Mass Communication Department, Faculty of Arts, Tanta University.
Abstract
The study sought to identify the students’ viewpoints towards the effectiveness of e-learning in teaching PR curricula through the use of Microsoft Teams. The sample included all the 3rd and 4th year students of PR branch at the Department of Mass Media, Tanta University (116 in number). Three methods were adopted for collecting data: questionnaire, in-depth interviews, and quantitative content analysis for Microsoft Teams platform.
The results showed an increase in the students’ experience in using the Internet intensively. This was due to various motives, including communicating with others and spending leisure time. Nearly 71.6% of the students argued that the best way for education was to blend transitional and electronic education together (Blended Education). Third year students preferred e-education more whether as a sole way for education or as a blended way of learning. Almost 67.2% of the students paid more attention to traditional education than Microsoft Teams. Three fourth of the students made use of Microsoft Teams for the first time when it was declared by the university after the Covid crisis during the second term 2019/2020. Mobile was the most important tool used to access the platform. The study found that most of them did not use other platforms or other e-learning apps. It was also clear that many students tended to access Microsoft Teams repeatedly. Three fourth of them accessed 4 curricula or more. Similarly, 61.2% used the platform two hours or more on a daily basis. The platform helped them to engage more in their attendance and interaction with professors online. The results of the field study agreed with the quantitative content analysis findings in that Microsoft Teams reflected the first principle of the communication theory principles in terms of its easiness and usability. The study showed many advantages for this platform, including money and time saving, as well as easy access to lectures and information whenever and wherever possible. The advantages also included the students’ abilities to overcome their sense of shyness and introversion. The platform also helped them to develop their communicative skills and internet use. Conversely, the most essential disadvantages included the platform technical problems, the inability of some professors to deal with internet, the students’ inabilities to involve in various cultural, social, sport activities at the Faculty. Besides, the inability of some students to use computer and internet professionally.
The study found that the students’ tendency towards Microsoft Teams Platform was neutral (88.8%). Still, 6% of the students were positive and 5.2% felt negative. In this regard, demographic and personal variables did not bear a major effect on the students’ use of the platform. Nevertheless, the students’ technological ability was the only variable affecting their use of the platform. The lack of the students’ positive attitude- particularly the 4th year students- was probably due to their phobia of computer, technology, and internet use. This was highlighted in various occasions by the study findings where the students’ neutrality was shown. The results also asserted the ineffectiveness of their attitudes towards the challenges. Most students opted to use the blended education as the best way for education.
The study’s assumptions were proved to be valid. First assumption: there was a statistical correlational relation among the students’ motives towards the use of the internet and their use of the Microsoft Teams platform. The study findings agreed with the basic assumptions (2-6) according to the Technology Acceptance Model (TAM). Second assumption: there was a statistical correlational relation between the perceived ease of use and the achieved benefit for Microsoft Teams according to the PR students’ viewpoints. Third assumption: there was a statistical correlational relation between the ease of use and the behavioral intentions for the use of Microsoft Teams according to the PR students’ viewpoints. Fourth assumption: there was a statistical correlational relation between the perceived benefit for the Microsoft Teams platform from the PR students’ viewpoints and their intentional behaviors regarding their use of the platform. Fifth assumption: there was a statistical correlational relation between the behavioral intentions of the PR students and their actual use of the platform. Sixth assumption: there was a statistical correlational relation between the PR students’ previous experience and their attitudes towards the platform and their actual use.
The students’ most salient suggestions for improving the experience of e-learning included the significance of having extra exercises for students on the use of the Microsoft Teams platform. The suggestions also included improving the methods of teaching. It was also suggested the significance of providing the electronic lectures at the Faculty in case the students were not able to access the internet. More training for professors were also suggested. Finally, the students added that more tasks should be assigned through the Microsoft Teams platform.




الكلمات الرئيسية