تأثير جائحة کورونا (کوفيد-19) على توظيف التعليم الإلکتروني في برامج الإعلام والعلاقات العامة الأکاديمية:

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 استاذ مساعد بقسم العلاقات العامة – کلية الاتصال والاعلام- جامعة الملک عبدالعزيز في جدة

2 مدرس بقسم العلاقات العامة-کلية الاتصال والاعلام -جامعة فاروس في الإسکندرية.

المستخلص

جائحة کورونا (کوفيد-19) شکلت تحدي کبير للعالم وتسببت بالعديد من الاغلاقات العامة وتضرر للمصالح الاقتصادية وانقطاع العلاقات الاجتماعية وتوقف العملية التعليمية في العديد من المؤسسات التعليمية.  وکنتيجة عفوية انتقلت معظم المحاضرات والمناقشات وورش العمل والسيمنارات إلى الانترنت عبر الفصول الافتراضية. وتعد کليات ومعاهد وأقسام الاتصال والإعلام جزء من منظومة التعليم وانتقلت لأسلوب التعليم الالکتروني عبر التطبيقات والمواقع الرقمية لضمان استمرار المسيرة التعليمية.
ونظراً لاستمرار واتساع جائحة کورونا (کوفيد-19) لتشمل معظم دول العالم بما في ذلک منطقة الشرق الأوسط. بناءً علية رکزت الدراسة على فهم تأثير جائحة کورونا على توظيف التعليم الالکتروني في کليات ومعاهد وأقسام الإعلام والعلاقات العامة وذلک لمواجهة جائحة کورونا؟ واعتمدت الدراسة على المنهج المقارن بين الجامعات في المملکة العربية السعودية وجمهورية مصر العربية واستخدمت الدراسة الاسلوب الکمي کمنطلق لجمع البيانات وتحليلها عبر استبانة شملت 400 مفردة من الدولتين.
وأشارت نتائج الدراسة أن طلبة الاعلام في الجامعات السعودية ومصر يتمتعون بمهارة وإلمام بالتعامل مع التقنية tech-savvy، ضرورة النظر إلى التعليم عن بعد کخيار استراتيجي لمواجهة الازمات واستدامة العملية التعليمية، أهمية استحداث منصات تعليمية وطنية إلکترونية في السعودية ومصر، وفي الختام ضرورة الاستمرار بالتوسع في مشاريع تطوير البنية التحتية الخاصة في قطاع الاتصال وتقنية المعلومات.
الکلمات الدالة: العلاقات العامة-التعليم الإعلامي-التعليم الالکتروني-کورونا

By: Dr-Bandar ALjaid & Dr-NohaElasdoudy
Abstract
The Corona pandemic (Covid-19) posed a great challenge to the world and caused many public closures, harmed economic interests, disrupted social relations, and halted the educational process in many educational institutions worldwide. Consequently, most of the lectures, discussions, workshops, and seminars have been transferred to the virtual world, through virtual classes. Communication and media colleges, institutes and departments are part of the education system and have moved to the e-learning method through digital applications and websites to ensure the continuance of the educational process.
In view of the continuation and expansion of the Corona pandemic (Covid-19) to contain most countries of the world, including the Middle East. Based on this, the study focused on understanding the impact of the Corona pandemic on the employment of electronic education in colleges, institutes, and departments of media and public relations to confront the Corona pandemic? The study relied on the comparative approach between universities in the Kingdom of Saudi Arabia and the Arab Republic of Egypt. The study used the quantitative method as a basis for data collection and analysis through a questionnaire that included 400 individuals from the two countries.
The results of the study indicated that media students in Saudi universities and Egypt have the skill and familiarity in dealing with technology (tech-savvy), the need to look at distance education as a strategic option to face crises and the sustainability of the educational process, the importance of developing electronic national educational platforms in Saudi Arabia and Egypt, and in conclusion the necessity to continue expanding the infrastructure development projects in the communication and information technology sector.
Keywords: Public Relations - Media Education - E-Learning - Corona

الكلمات الرئيسية